28 Ekim 2015 Çarşamba

Anlatılan Bizim Hikayemiz


Marx Kapital’i yazdığı yıl (1867) İngiltere’de tarımın GSYH’daki payı %14’tü (Kaynak: İbrahim Okçuoğlu, Rekabetin Tarihi, Cilt 2). Türkiye’de tarımın GSYH’daki payının %14’e düşmesi 2000 yılını buldu. (Kaynak: TÜİK)
Marx Kapital’in önsözünde şunu söylüyordu:
“Benim bu eserde inceleyeceğim şey, kapitalist üretim tarzı ve onunla uyuşan üretim ve dolaşım ilişkileridir. Bunların bugüne kadarki klasik yurdu İngiltere’dir. Teorimi geliştirirken başlıca örnek olarak İngiltere’den yararlanmamın sebebi budur. Ama Alman okuyucu, İngiliz sanayi ve tarım işçilerinin durumları karşısında ikiyüzlüce omuz silkecek ya da Almanya’da işler hiç de o kadar kötü gitmiyor diye kendisini iyimser bir havaya bırakacaksa, ona şöyle seslenmeliyim: De te fabula narratur! → “anlatılan senin hikayendir!” (Marx, Kapital)
Marx’ın kapitalist üretim tarzı ve onunla uyuşan üretim ve dolaşım ilişkilerinin klasik yurdu diye tanımladığı İngiltere’nin iktisadi koşullarına çok yakın koşullar on beş yıl önce Türkiye’de bulunmaktaydı.
Bugün ise Türkiye'de tarımın GSYİH'daki payı yüzde 7.1'dir. Başka deyişle Marx'ın Kapital'i yazdığı dönemin en gelişmiş ülkesi olan İngiltere'nin o durumuna göre tarımın ekonomideki yeri Türkiye'de çok daha azdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder